W3vina.COM Free Wordpress Themes Joomla Templates Best Wordpress Themes Premium Wordpress Themes Top Best Wordpress Themes 2012

تلاش رویان برای درمان نارسایی کلیه با سلول های بنیادی مزانشیمی

تلاش رویان برای درمان نارسایی کلیه با سلول های بنیادی مزانشیمی

کیش – ایرنا – مسوول گروه کلیه پژوهشکده سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان گفت : پژوهشگران این پژوهشگاه در حال مطالعه درمان نارسایی های حاد و مزمن کلیه با کمک سلول های بنیادی مزانشیمی در مدل های حیوانی و کارآزمایی های بالینی هستند.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار اعزامی ایرنا به کیش، دکتر «رضا مقدس علی » در حاشیه کنگره آسیایی اورولوژی به خبرنگار ایرنا گفت : فرایند بررسی یاد شده در مرحله مدل های حیوانی با نتایج امید بخش به پایان رسیده است و در زمان حاضر کارایی این سلول ها بر روی انسان در حال بررسی است.

این متخصص زیست شناسی سلولی تکوینی در عین حال گفت : این بررسی هم اکنون در اروپا ، آمریکا و آسیای شرقی نیز در حال پیگیری است و دانشمندان تلاش می کنند تا از سلول های بنیادی مزانشیمی برای درمان نارسایی های کلیه استفاده کنند.

مقدس علی افزود: مطالعات مدل حیوانی نشان داده است که سلول های بنیادی مزانشیمی در صورت بروز نارسایی حاد کلیه – البته اگر این نارسایی شدید نباشد – به این عضو از بدن انسان کمک می کنند تا بهبود یابد و سریع تر به حالت قبل خود باز گردد.

وی ادامه داد: اما به نظر می رسد ، سلول های بنیادی مزانشیمی هر چند در نارسایی مزمن کلیه ، حداقل با تزریق یک نوبت سلول بنیادی ، کارایی زیادی نداشته باشند اما می توانند از پیشروی نارسایی حاد به سمت نارسایی مزمن ، کلیه را کمک کنند.

وی افزود : به هر حال در تلاش هستیم که با این سلول ها در آسیب های مزمن کلیه ، جلوی پیشرفت نارسایی را بگیریم و سیر آن را کند کنیم . به عنوان مثال اگر قرار باشد که بیمارِ مبتلا به نارسایی کلیه در کوتاه مدت نیاز به دیالیز پیدا کند با کمک این سلول ها سرعت پیشرفت بیماری کند شده و نارسایی مزمن کلیوی و به دنبال آن نیاز به دیالیز به تاخیر می افتد.

دکتر «سروش شکرچیان»، پزشک کلینیک سلول درمانی گروه کلیه پژوهشگاه رویان نیز به طرح های کارازمایی بالینی گروه کلیه اشاره کرد.

نامبرده در ادامه پیگیری و تحقیقات این گروه در ارتباط با فاز اولیه استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی در درمان بیماری کلیه پلی کیستیک و نارسایی مزمن کلیه را تشریح کرد.

وی گفت: نتایج این مطالعات تا حدود یک سال آینده آماده ارایه می باشد.

کنگره آسیایی اورولوژی ۱۴ تا ۱۸ آذر ماه جاری در جزیره کیش برگزار شد.