W3vina.COM Free Wordpress Themes Joomla Templates Best Wordpress Themes Premium Wordpress Themes Top Best Wordpress Themes 2012

تاکید بر آبرسانی بیشتر به کلیه های سنگ ساز

تهران- ایرنا- دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران و مسوول بخش اندورولوژی (Endourology) مرکز فوق تخصصی شهید هاشمی نژاد تاکید کرد : کسانی که کلیه های سنگ ساز دارند برای پیشگیری از بروز سنگ کلیه باید بیشتر آب بنوشند.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار اعزامی گروه اجتماعی ایرنا به کیش، دکتر « مسعود اعتمادیان » در حاشیه کنگره آسیایی اورولوژی با اعلام این مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: آب ،فاقد هر نوع کالری ، شکر و یا مواد افزودنی است و مصرف دو تا سه لیتر آب در شبانه روز می تواند کلیه ها را از بروز سنگ نجات دهد.

وی در خصوص برخی مواد خوراکی تاثیر گذار در بروز سنگ کلیه گفت : اگر افراد، حداقل در اوقات بیداری و فعالیت شبانه روزی، هر یک ساعت ، یک لیوان (۲۰۰ سی سی ) آب بنوشند از غلظت ادرار جلوگیری می کنند و کلیه هایشان دیگر سنگ ساز نمی شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: اما اگر این افراد خوراکی های موثر در بروز سنگ کلیه را استفاده کنند و در عین حال آب کافی ننوشند، احتمال ابتلا به سنگ کلیه در آنها بیشتر می شود.

اعتمادیان در عین حال به رژیم غذایی نامناسب نیز اشاره کرد و آن را از عوامل تاثیر گذار بر تشکیل سنگ در کلیه ها عنوان کرد .

وی در توضیح اظهاراتش گفت: مصرف گوشت و نمک زیاد و نیز فست فودها همراه با نوشیدن کم آب، از عوامل مهم سنگ کلیه است . ضمن اینکه کم تحرکی انسان عصر حاضر با زندگی ماشینی نیز می تواند مزید بر علت شود .

وی در خصوص اندازه سنگ در کلیه گفت : اگر سنگ در عضو کلیه کمتر از چهار میلی متر باشد در ۹۰ درصد مواقع قابل دفع است اما اگر بیش از ۶ میلی متر باشد در ۹۰ درصد مواقع دفع نمی شود و باید اقدامات مداخله ای برای بیرون آوردن سنگ انجام داد .

این اورولوژیست اظهار داشت : اقدامات مداخله گرانه برای بیرون آوردن سنگ کلیه شامل سنگ شکنی برون اندامی ، سنگ شکنی درون اندامی و عمل جراحی باز است.

رییس پیشین بیمارستان فوق تخصصی هاشمی نژاد در خصوص جراحی باز اظهار داشت: انجام این اقدام مداخله ای تقریبا خیلی کم شده است و سنگ ها در ۹۵ درصد مواقع با سنگ شکنی برون اندامی و درون اندامی بیرون می آیند.

وی در خصوص اینکه چه کسانی بیشتر به سنگ کلیه دچار می شوند ، گفت : سنگ کلیه در بیشتر مواقع طی دهه های دوم ، سوم و چهارم زندگی افراد بروز می کند اما این امر در مردان دو برابر زنان رخ می دهد.

وی که از سخنرانان کنگره آسیایی اورولوژی نیز به شمار می آید در رابطه با دفع راحت تر سنگ کلیه در خانم ها افزود : سنگ کلیه اگر در مثانه بیمار زن باشد ، دفع آن راحت تر از بیمار مرد است اما اگر همین سنگ در غیر از مثانه قرار گیرد، دفع آن در بیمار خانم و آقا یکسان است .

به گزارش خبرنگار ایرنا ، اعتمادیان قرار است در این کنگره در خصوص Case (موارد) سخت درمان سنگ کلیه در این کنگره سخنرانی کند.

دوازدهمین کنگره آسیایی اورولوژی در جزیره کیش از ۱۴ آذر ماه آغاز به کار کرد و تا ۱۸ آذر به فعالیتش ادامه می دهد.