W3vina.COM Free Wordpress Themes Joomla Templates Best Wordpress Themes Premium Wordpress Themes Top Best Wordpress Themes 2012

شایع ترین عامل آسیب به کلیه کودکان

به طور طبیعی موقعی که ادرار از کلیه ها توسط مجاری حالب (میزنای) وارد مثانه می شود، به خاطر خاصیت دریچه بین میزنای و مثانه، دیگر ادرار از مثانه وارد حالب نمی شود، ولی برگشت ادرار از طریق مثانه به حالب و لگنچه و در نهایت به کلیه را ریفلاکس ادراری می گویند.
دو نوع اولیه و ثانویه برگشت ادراری وجود دارد که نوع اولیه آن، مادرزادی است. این بیماری به دلیل نقص در تکامل دریچه ‌های انتهایی لوله حمل‌ کننده ادرار از کلیه به مثانه (لوله حالب) ایجاد می‌ شود.برگشت ادراری ثانویه، زمانی اتفاق می‌ افتد که مثانه یا مجرای ادرار مسدود شده و در نتیجه ادرار به سمت کلیه‌ ها باز ‌گردد. برگشت ادراری ثانویه در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد. این بیماری در کودکانی که نقص ‌های مادرزادی دیگری دارند، بیشتر مشاهده می‌شود.
ریفلاکس ادراری به پنج درجه تقسیم بندی می شود که درجه اول خفیف‌ترین نوع این بیماری بوده و نوع پنجم سخت‌ترین و شدیدترین نوع ریفلاکس ادراری است.
به گزارش بهداشت نیوز، دکتر حسین کرمی عفونت ادراری را مهمترین علائم این بیماری اعلام و اظهار کرد: تب و لرز، دردشکم، درد پهلو، دفع دردناک، ادرار مکرر و بدبو، سوزش ادرار و بی اختیاری ادرار از مهمترین علامت های عفونت های ادراری است.
وی با اشاره به اینکه این بیماری در دختران شایع تر است، بیان کرد: برگشت ادراری ثانویه براثر بیماری های زمینه ای به وجود می آید. این بیماری در کودکان شایع تر است و بزرگسالان هم ممکن است مشاهده شود.
کرمی به والدین توصیه کرد که مراقب برگشت ادرار کودکان باشند و در صورت مشاهده علامت های عفونت ادراری حتما به پزشک مراجعه کنند تا از آسیب رساندن به کلیه ها جلوگیری کنند.

** مصرف نمک زیاد سبب سنگ سازی کلیه ها می شود
متخصص جراحی کلیه و فوق تخصص آندویورولوژی به مضرات مصرف زیاد نمک اشاره کرد و گفت: مصرف نمک زیاد دارای عوارض متعددی است که سنگ ساز شدن کلیه از جمله آن است و به همین دلیل به مردم توصیه می شود از مصرف زیاد آن خودداری کنند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: مصرف زیاد، فشار خون را افزایش می دهد که این موضوع هم سبب آسیب رساندن جدی به کلیه ها می شود.وی بر لزوم استفاده مناسب آب توسط مردم تاکید کرد و افزود: در صورت مصرف روزانه ۸ لیوان آب، می توان سلامت کلیه ها را حفظ کرد و این عضو هم را از گزند آسیب رها کرد.