W3vina.COM Free Wordpress Themes Joomla Templates Best Wordpress Themes Premium Wordpress Themes Top Best Wordpress Themes 2012

سیگاری ها تا ۷ برابر بیشتر به سرطان مثانه دچار می شوند

مصرف سیگار و قلیان شایع ترین و مهم ترین دلیل ابتلا به سرطان مثانه است که اگر مصرف آن با مصرف مواد مخدر همراه شود خطر ابتلا به چند برابر افزایش می یابد.
دبیر انجمن اورولوژی خراسان ضمن اعلام این مطلب گفت: متاسفانه افزایش مصرف سیگار و قلیان در ایران به ویژه در سنین پایین باعث کاهش سن ابتلا به تومور مثانه شده است و افرادی که یک بار به این سرطان مبتلا شدند شانس بیشتری برای ابتلای دوباره به آن را دارند. هم چنین این افراد شانس ابتلا به سایر سرطانهای دستگاه ادراری از قبیل کلیه و پروستات را دارند .
دکتر مجمود فرزین سرطان مثانه را جزو سرطان های شایع مجاری ادراری اعلام کرد و گفت: درصد ابتلا به سرطان مثانه در مردان بیش از زنان است و با وجود آن که بیشتر افراد در سنین بالای ۵۰ سال به این بیماری دچار می شوند اما بروز این بیماری در سنین پایین هم مشاهده می شود.
این متخصص کلیه و مجاری ادراری وجود خون در ادرار را شایع ترین علامت سرطان مثانه ذکر کرد و گفت: مشاهده حتی یک بار خون بدون علامت دیگر در ادرار باید جدی گرفته شود و دلیل آن توسط پزشک متخصص مورد بررسی قرار گیرد.
وی افزود: انجام سالیانه آزمایش ادرار می تواند در تشخیص به موقع ان کمک نماید زیرا گاهی اوقات میزان خون به قدری کم است که با چشم مشاهده نمی شود و فقط در آزمایشات و به شکل میکروسکوپی قابل تشخیص است بنابراین بهتر است تمام افراد بالای ۵۰ سال سالانه یک بار با انجام آزمایش ادرار از میزان عملکرد کلیه و دیگر اختلالات مجاری ادراری خود آگاه شوند.
دکتر فرزین گفت: وجود خون در ادرار همیشه دلیل بر ابتلا به سرطان مثانه نیست و شایع ترین دلیل آن سنگ های کلیوی، عفونت های ادراری و بیماری های پروستات است، اما به دلیل خطرناک بودن و عواقب جبران ناپذیر تومور مثانه، مراجعه زودرس و بررسی کامل دلیل این علامت، لازم و ضروری به نظر می رسد.
وی سوزش و تکرر ادرار را از علایم این نوع سرطان دانست و گفت: این بیماری در مشاغلی که با صنایع سرب ومواد پلاستیکی و چرم سازی سر و کار دارد و هم چنین در افرادی که در کارخانجات رنگ سازی،صنایع شیمیایی، پتروشیمی و نظایر آن مشغول به کار هستند بیش از دیگر گروه ها مشاهده می شود.
اورولوژیست دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: مهم ترین مسئله در جلوگیری از سرطانهای دستگاه ادراری عدم مصرف دخانیات، رعایت بهداشت کار و حرفه ای، و پیشگیری از عفونت است .
دکتر فرزین با بیان این که سرطان مثانه دارای ۲ مرحله سطحی و پیشرونده است، گفت: اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود به راحتی با کمک روش های کنونی درمان بهبودی کامل حاصل می شود.
وی افزود: اگر سرطان مثانه دیر تشخیص داده شود فرد وارد مرحله پیشرفته می شود و ممکن است تومور کل مثانه را درگیر کند که درمان های سطحی در این موارد جوابگو نیست و در نهایت باید مثانه به طور کامل خارج شود.
وی تصریح کرد: مصرف مایعات فراوان، تحرک کافی، ورزش منظم، مصرف نکردن سیگار و مواد مخدر، بررسی سالیانه به ویژه در افراد بالای ۵۰ سال و دارای سابقه خانوادگی سرطان و افرادی که در مشاغل پرخطر هستند در پیشگیری از سرطان مثانه تاثیر به سزایی دارد.
این پزشک متخصص مجاری اداراری در پایان گفت: با توجه به آن که سرطان مثانه بدون درد و علامت است، پی گیری و بررسی وضعیت سلامت آن در پیشگیری و تشخیص زودرس تاثیر گذار است.